بررسی تطبیقی اغراض مدح در شعر انوری و متنبی
نویسندگان
چکیده مقاله:
در این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی مبتنی بر مطالعۀ کتابخانهای انجام گرفته است، در پی آنیم تا موارد تشابه یا تفاوت دو شاعر شهیر مدیحهگو در ادب فارسی و عربی یعنی انوری و متنبی را در زمینۀ مدح و اغراض آن بکاویم تا ضمن تحلیل گونهها و دستهبندیهای اغراض مدح، زبان و بلاغت این دو شاعر را نیز بنا به روش تطبیقی بسنجیم. در شعر انوری تأکید بر جلد اول قصاید و در شعر متنبی تأکید بر قصایدی است که در مدح سیفالدوله سروده شده است. پس از بررسی دریافتیم که ویژگیهایی همچون طلب دهش، کیاست، دلاوری و بخشندگی از وجوه تشابه و مواردی همچون انجام اعمال صالحه، دادگری، حُب ذات، فروتنی، حکمتورزی و ستایش کوشک ممدوح از موارد تفاوت دو شاعر است. یکی از وجوه تفاوت عمدۀ هر دو شاعر در این است که متنبی از بلندهمتی و مناعت طبع بالاتری برخوردار است و در قسمت اعظم مدایح خود، به خودستایی پرداخته است. تحلیل این مشترکات و افتراقات از اهداف این پژوهش تطبیقی است که چارچوب نظری آن بر مکتب امریکایی ادبیات تطبیقی استوار است.
منابع مشابه
مدح در اشعار متنبی و حافظ
پیشینه مدح در شعر عربی به عصر جاهلیت می رسد؛ ولی مدح در شعر فارسی، به تقلید از عروض عربی، از قرن سوم هجری شروع شده است. در دوران حیات متنبی و حافظ، مدح رواج فراوان یافته و شاعران بسیاری به مدیحه سرایی مشغول بود هاند. جایگاه و موقعیت مدح در دیوان متنبی و حافظ، با یکدیگر تفاوت فاحشی دارد. در حالی که حدود 90 % دیوان متنبی را مدح تشکیل می دهد، تنها 7% دیوان حافظ به مدح اختصاص یافته است. این دو شاعر...
متن کاملمدح در اشعار متنبی و حافظ
پیشینه مدح در شعر عربی به عصر جاهلیت می رسد؛ ولی مدح در شعر فارسی، به تقلید از عروض عربی، از قرن سوم هجری شروع شده است. در دوران حیات متنبی و حافظ، مدح رواج فراوان یافته و شاعران بسیاری به مدیحه سرایی مشغول بود هاند. جایگاه و موقعیت مدح در دیوان متنبی و حافظ، با یکدیگر تفاوت فاحشی دارد. در حالی که حدود 90 % دیوان متنبی را مدح تشکیل می دهد، تنها 7% دیوان حافظ به مدح اختصاص یافته است. این دو شاعر...
متن کاملبررسی تطبیقی خودشیفتگی(نارسیسم) در شعر خاقانی و متنبی
خاقانی و متنبی دو شاعر نامی ادبیات فارسی و ادبیات عرباند، که پیشگامان عرصه خودستایی و فخر شناخته میشوند. پژوهش حاضر در پاسخ به این سؤال که خاقانی و متنبی هر یک چگونه به خودستایی در شعر خود پرداختهاند صورت گرفته و نمونههایی از خودستایی را در شعر هر یک ارائه نموده است. آنچه باعث میشود دو شاعر به خودستایی بپردازند خلأهای درونی است و عقدههای روانشناسانه ...
متن کاملبررسی تطبیقی خودشیفتگی(نارسیسم) در شعر خاقانی و متنبی
خاقانی و متنبی دو شاعر نامی ادبیات فارسی و ادبیات عرباند، که پیشگامان عرصه خودستایی و فخر شناخته میشوند. پژوهش حاضر در پاسخ به این سؤال که خاقانی و متنبی هر یک چگونه به خودستایی در شعر خود پرداختهاند صورت گرفته و نمونههایی از خودستایی را در شعر هر یک ارائه نموده است. آنچه باعث میشود دو شاعر به خودستایی بپردازند خلأهای درونی است و عقدههای روانشناسانه ...
متن کاملبررسی تطبیقی بسامدهای حکمی شعر متنبی و ناصر خسرو
متنبی(303-354هـ) و ناصر خسرو(394-481هـ) از جمله شاعرانی هستند که حکمت را در مضامین شعری خود جای داده و مفاهیم آن را به شکل والایی پروراندهاند. این دو شاعر بزرگ که مفاهیم متعالی حکمی را در قصاید خود بیان داشتهاند جزء سردمداران این عرصه به حساب میآیند، با وجود شباهتها، تفاوتهایی در میان آنها در بیان مضامین حکمی دیده میشود که این پژوهش با بررسی بسامد این مضامین، سعی بر توضیح شباهتها و تفاو...
متن کاملبررسی تطبیقی خودشیفتگی(نارسیسم) در شعر خاقانی و متنبی
خاقانی و متنبی دو شاعر نامی ادبیات فارسی و ادبیات عرب اند، که پیشگامان عرصه خودستایی و فخر شناخته می شوند. پژوهش حاضر در پاسخ به این سؤال که خاقانی و متنبی هر یک چگونه به خودستایی در شعر خود پرداخته اند صورت گرفته و نمونه هایی از خودستایی را در شعر هر یک ارائه نموده است. آنچه باعث می شود دو شاعر به خودستایی بپردازند خلأهای درونی است و عقده های روان شناسانه که این دو شاعر زودرنج از آن بی بهره نب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 2
صفحات 181- 201
تاریخ انتشار 2020-06-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023